Research Project
System analysis of sustainability in higher education in Flanders
Running from 2017 to 2018.
Funded by Vlaamse Overheid - Ecocampus.
Do Flemish universities and university colleges pay attention to sustainable development in research, education and student activities? Which trends encourage or discourage sustainable higher education? What are interesting and promising experiments in sustainability research, sustainability education, sustainable campus operations, or attention for sustainability in internationalisation policies, student activities, etc.?
This project - funded by the Ecocampus programme of the Flemish government - analysed how and to what extent sustainability is embedded in Flemish higher education today. Inspired by the multi-level perspective on sustainability transitions, we investigated the landscape, regime and niches in view of a systems analysis of sustainable higher education. The focus was on Ecocampus' key objectives: experimenting with sustainability challenges; attention for sustainable development in research, education and student activities; action competence of teachers, researchers and students; and a sustainable and entrepreneurial culture in higher education institutions. For this project, we collaborated with IDEA Consult that developped, tried out and assessed an evaluation system for the Ecocampus programme connected to the above described system analysis.
The project ended in March 2018 with the finalisation of the extensive final research report. Besides identifying a series of trends on the landscape level, characteristics of the contemporary regime and a series of sustainability niches, the report also describes a number of lock-ins and internal contradictions within the current regime, and a series of important instigators for sustainable development in higher education. The report finishes with 17 opportunities for so called policy entrepreneurs.
Find the report, a presentation of it and interviews with the authors on the website of the Flemish government (in Dutch).
Binnen dit project in opdracht van Ecocampus (Vlaamse Overheid) onderzochten we de manier waarop duurzaamheid in het Vlaamse hoger onderwijs is ingebed. Zo gingen we, geïnspireerd door het multi-levelperspectief op duurzaamheidstransities, op zoek naar antwoorden op vragen zoals: “Hebben Vlaamse hogeronderwijsinstellingen aandacht voor duurzaamheid binnen de verschillende facetten van hun werking?” en “Welke trends hebben invloed op de plaats die duurzaamheid binnen het hoger onderwijs krijgt toebedeeld?”. Verder gingen we ook op zoek naar experimentele en vernieuwende praktijken die kunnen inspireren om over de integratie van duurzaamheid binnen het hoger onderwijs na te denken.
We legden bij deze analyse de nadruk op de centrale concepten van de Ecocampus-kerndoelstellingen: experimenteren met duurzaamheidsvraagstukken; aandacht voor duurzame ontwikkeling (duurzaamheidsreflex, kennis, ervaring) bij onderwijs-, onderzoeks- en studentenactiviteiten; actievermogen van docenten, onderzoekers en studenten; en een al dan niet duurzaamheidsbevorderend en ondernemend klimaat.
In het kader van dit project werkten we samen met onze partner IDEA Consult die, op basis van deze systeemanalyse, een evaluatiesysteem voor het Ecocampusprogramma uitwerkte.
Dit project liep af in het voorjaar van 2018 en leidde tot een omvangrijk onderzoeksrapport met naast de beschrijving van landschap, regime en niches een diepgaande uitwerking van lock-ins en interne contradicties binnen het huidige hogeronderwijssysteem en van instigatoren voor een verdere integratie van duurzame ontwikkeling binnen het hoger onderwijs. Het rapport eindigt met 17 opportuniteiten voor zogenaamde policy entrepreneurs.
Dit rapport is publiek beschikbaar op de site van de Vlaamse Overheid.