In dit opleidingsonderdeel willen we studenten leren een (jaarlijks wisselend) Gentse duurzaamheidskwestie vanuit verschillende perspectieven en technieken te benaderen. Centraal staat een analyse van een niche, een toekomstverkenning (i.c. het ontwikkelen van exploratieve scenario's) en het opbouwen van een normatieve stellingname rond het jaarthema (met student-led lessen). In het bijzonder zal een stedelijke framing van duurzaamheidskwesties worden uitgewerkt. Stedelijkheid geldt daarbij als een model dat vertrekt vanuit een verhoogde onderlinge afhankelijkheid van burgers, en de vertaling van die afhankelijkheid in specifieke stedelijke organisatievormen. Dergelijke framing brengt een socio-technisch perspectief op de duurzaamheidskwestie samen met een sociaal rechtvaardigheidsperspectief en een directe betrokkenheid op de sociaal-ruimtelijke context waarin een probleem zich stelt.
Lesgevers zijn prof. dr. Michiel Dehaene en prof. dr. Thomas Block.
Meer info: klik hier voor de studiefiche van dit vak